De fysieke long tail in marketing.

Hallo iedereen,

Naarmate ik verder en verder lees in het boek ‘The Long Tail’ van Chris Anderson kom ik tot de conclusie dat ik steeds meer long tails rondom mij zie. Voor de mensen die nog niet weten wat een long tail is verwijs ik graag naar mijn eerste postLongTail_01

Zolang we de kosten voor het stockeren en distribueren van de artikelen die we verkopen kunnen drukken (virtuele opslagmogelijkheden zijn oneindig) kunnen we zowat alles gaan associëren met ‘The long tail’.   Een mooi voorbeeld in het boek is de strategie die bedrijven hanteren om een long tail in fysieke producten uit te werken. Zo kunnen deze bedrijven massa’s producten aanbieden op websites zonder massa’s opslagkosten (stel je voor wat voor een magazijn je zou moeten hebben voor duizenden producten in op te slaan) en distributiekosten. Dit door bijvoorbeeld afspraken te maken met postorderbedrijven en leveranciers. Het product wordt verkocht op de webwinkel van bedrijf A, postorderbedrijf krijgt de melding om dat product op te halen bij leverancier B en dit vervolgens in de bus te droppen van de consument wat maakt dat bedrijf A helemaal geen opslagkosten heeft en, mits goede afspraken met het postorderbedrijf, transportkosten kan drukken.

Slim gezien bedrijf A! 😉

Tot snel,

Jelle

Geplaatst op maart 27, 2013, in Tekst en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

